Tuesday, November 8, 2011

JAMUAN KAHWIN DENGAN DAGING AQIQAH


Antara siri Fatwa Mufti Kerajaan Brunei Darussalam -
Berbaloi memilikinya

Bisai jua buku anek,” kata saya meramahkan diri. Petugas itu tersenyum. Bisai jua dan anek masing-masing bermakna cantik betul dan ini dalam Bahasa Melayu Brunei. Ketika itu, saya sedang mengunjungi Pameran Buku Antarabangsa Kuala Lumpur bertempat di Pusat Dagangan Dunia Putra. Saya tidak ingat secara tepat tarikhnya, tetapi sekitar tahun 2007. Kiosk Pejabat Mufti Kerajaan Brunei Darussalam menarik minat saya. Produknya tidak sebanyak mana, tetapi covernya cantik dan berkualiti tinggi mewakili kemampuan negara beraja yang kaya dengan minyak itu. Saya membeli tiga buah buku. Antaranya ialah buku Fatwa Mufti Kerajaan 1962-1969 oleh AlLahyarham Pehin Datu Seri Maharaja Dato’ Seri Utama Dr. Awang Haji Ismail bin Omar Abdul Aziz.
Masa terluang pada musim raya begini memberi ruang kepada saya untuk membaca. Saya mencapai buku di atas rak,  tangan pantas menyentuh senarai Isi Kandungan – Aqidah, Ibadat, Muamalat, Munakahat, Jinayat, Makanan, Penyembelihan, Masjid ... Mata saya tertarik kepada tajuk Jamuan Perkahwinan Dari Aqiqah di bawah bab Penyembelihan. Jom kita tengok apa buku ini kata mengenai persoalan ini. Isi perbicaraan saya utarakan dalam bahasa saya sendiri untuk memudahkan saya menulisnya, tetapi saya cuba tidak lari daripada point asal. Dalam soaljawab di bawah, saya normalkan pendapat buku tersebut dan saya italickan ulasan saya mengenainya.
Soalannya:
Bolehkah daging aqiqah dijadikan jamuan perkahwinan di mana dalam majlis tersebut para jemputan membawa buah tangan seolah-olah berniaga pulak?
Jawapannya:
1. Ibnu Hajar berpendapat bahawa aqiqah tidak boleh disekutukan dengan jamuan perkahwinan, manakala Imam al-Ramli pula berkata perkara tersebut boleh dan sah aqiqahnya.
Kedua-dua ulamak ini adalah daripada Mazhab Syafi’i. Justeru, kita boleh memilih salah satu daripada kedua-duanya sesuai dengan keadaan kita. Dalam masa yang sama, jangan kata orang yang mengambil pendapat satu lagi salah. Setiap ulamak ada hujjah masing-masing. Mak saya kata jangan gaduh-gaduh, tak baik!
2. Untuk seekor kerbau, contohnya, 1/7 dijadikan aqiqah, manakala 6/7 boleh dibuat jamuan perkahwinan.
Dalam buku ini, AlLahyarham Mufti menyebut kerbau sebab umum masyarakat Brunei lebih suka makan daging kerbau berbanding daging lembu. Untuk kita di Malaysia, bolehlah qiaskan dengan lembu atau unta.
3. Daging aqiqah sunnat dimasak manis, kemudian dihantar kepada fakir miskin. Ini yang lebih afdhal. Sungguhpun begitu, sah menjemput fakir miskin ke tempat jamuan perkahwinan yang turut dihadiri oleh orang kaya,
Maknanya kita dapat pahala lebih jika menghantar daging aqiqah kepada fakir miskin. Saya rasa ada hikmah yang tersirat mengapa perbuatan tersebut dijadikan keutamaan. Pertama, untuk menanamkan rasa tawadhuk dalam hati kita, supaya tak bossy sangat. Mentang-mentang awak kaya, sedap je nak suruh orang datang. Kedua, agar mereka yang kurang bernasib baik berkenaan tidak merasa terhina (macam lapar sangatlah pulak....)
4. Amalan memberi hadiah kepada tuan rumah majlis adalah sunnat berdasarkan saranan Rasulullah SAW dalam sabda baginda, تهادوا تحابوا Maksudnya: Saling memberi hadiahlah kamu, nescaya kamu saling berkasih sayang. Walau bagaimanapun, tuan rumah yang mengadakan jamuan dan para jemputan hendaklah ikhlas.
Moral of the story, tuan rumah yang menjemput jangan pulak set dalam fikiran, jemput orang ramai-ramai supaya balik modal dan jangan kecik hati jika ada jemputan yang tak bawa apa-apa kecuali gigi je, barangkal dia ada masalah kewangan. Kita mengadakan majlis untuk hebahkan perkahwinan, bukan nak bisnes. Bagi jemputan pulak, faham-fahamlah sendiri beban tuan rumah, bukan murah nak buat jamuan macam tu. Mudah-mudahan pemberian kita menggembirakannya dapat pahala tau.
WalLahu a’lam.