Tuesday, February 26, 2013

MENGAUDIT DIRI

Ada apa di hatiku?

Ketahuilah, jika Allah SWT menghendaki kebaikan kepada hamba-Nya, Dia akan menjadikannya dapat melihat keburukan dirinya sendiri. Sesiapa yang celik mata hatinya, pasti akan dapat melihatnya. Apabila keaiban diri sudah diketahui, dia akan cuba merawatnya. Tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui tentang kelemahan mereka sendiri. Mereka mampu melihat debu halus pada mata saudara mereka, namun tidak dapat melihat batang pokok yang berada pada mata mereka sendiri.

Orang yang ingin menilai kekurangan dirinya mempunyai empat cara untuk melakukannya:

1. Bersemuka dengan guru yang tahu selok-belok penyakit hati

Guru tersebut akan menjelaskan kelemahan-kelemahan dirinya serta cara untuk mengatasinya. Pada zaman sekarang, orang sebegini sukar ditemui. Sesiapa yang dapat menemuinya, dia sebenarnya berhadapan dengan seorang doktor yang mahir. Oleh itu, janganlah dia cuba mengenepikan atau meninggalkannya.

2. Mencari kawan yang benar, boleh dipercayai, peka dan beragama

Dia melantik kawannya itu sebagai pemerhati kepada dirinya supaya kawannya itu dapat menyedarkannya tentang tingkah laku dan tindakannya yang tercela.

Amirul Mukminin, ‘Umar bin al-Khatttab RA berkata, “Mudah-mudahan Allah SWT merahmati orang yang dapat menunjukkan kelemahan-kelemahan diri kami.”

Saidina ‘Umar RA pernah bertanya kepada Salman RA tentang kelemahan dirinya, lalu Salman berkata, “Aku ada mendengar kamu makan dua jenis lauk dalam satu hidangan dan kamu mempunyai dua helai pakaian; satu untuk waktu malam dan satu lagi untuk waktu siang.” ‘Umar bertanya, “Ada perkara lain lagi?” Salman menjawab, “Tidak.” ‘Umar berkata, “Dua perkara inipun sudah cukup mengaibkan dan menunjukkan kelemahan diriku.”

Saidina ‘Umar RA juga pernah bertanya kepada Huzaifah RA, “Adakah aku termasuk di kalangan orang munafik?”

Sikap sebegini timbul kerana semakin tinggi martabat kesedaran seseorang, maka semakin bertambahlah tahap ketelitian dan sensitivitinya terhadap dirinya sendiri. Pada zaman sekarang, amat sukar untuk mendapat kawan yang mempunyai criteria seperti ini. Terlalu sedikit sahabat yang bersikap tidak mengampu, lalu sanggup mendedahkan kelemahan sahabatnya atau yang tidak bersifat dengki, lalu dia menasihatinya sekadar yang sepatutnya.

Para ulamak salaf amat suka jika ada orang menegur kesalahan mereka, tetapi kebiasaan yang berlaku sekarang adalah sebaliknya, di mana orang seperti itulah yang paling kita benci. Ini adalah tanda lemahnya iman. Akhlak yang buruk seumpama kala jengking. Jika ada seseorang memberitahu bahawa ada seekor kala jengking dalam baju salah seorang antara kita, pasti kita akan berterima kasih kepadanya dan berusaha bersama-sama untuk membunuh kala jengking tersebut. Sebagaimana diketahui umum bahawa akhlak yang buruk adalah lebih besar bahaya dan mudaratnya daripada kala jengking.

3. Mengenali kelemahan diri melalui cakap-cakap para seterunya

Ini kerana mata yang memandang dengan penuh kebencian akan membongkar semua keburukan. Musuh yang banyak menyebut segala kelemahan diri kamu adalah lebih berfaedah dari kawan yang sentiasa mengampu dan menyembunyikan kelemahanmu.

4. Bergaul dengan orangramai

Dengan syarat dia menjauhkan diri (tidak bersekongkol) setiap kali melihat berlaku perkara yang tidak baik atau tercela antara sesama mereka.


Catatan: Artikel di atas adalah sedutan daripada buku “Ringkasan Kitab Jalan Mereka Yang Menuju Allah” oleh Imam Ahmad bin Qudamah al-Maqdisi.

“OUT-STATION” ADALAH IBADAH


Walau di mana kita berada, Allah SWT sentiasa memerhati...

Sebagai penjawat awam, kebanyakan daripada kita tidak dapat lari daripada bertugas di luar daerah (out-station), malah adalah tidak menghairankan jika ada antara kita yang terpaksa out-station hampir setiap minggu. Tidak salah dan Islam sendiri tidak pernah melarang penganutnya bekerja keras demi memenuhi tuntutan tanggungjawab yang tergalas di bahu. Malah, jika betul caranya, pekerjaan yang asalnya pada pandangan mata kasar berupa duniawi, boleh berubah menjadi pemberat timbangan amal soleh pada hari di mana setiap zarrah lintasan hati dan geraklaku akan ditimbang iaitu di Padang Mahsyar nanti.

Firman Allah SWT bermaksud, “Maka sesiapa yang melakukan sesuatu kebaikan walau sebesar zarrah, dia akan melihatnya, dan sesiapa yang melakukan sesuatu kejahatan pula walau sebesar zarrah juga, maka dia akan melihatnya.” (Surah al Zalzalah, ayat 7 & 8)

Bagaimanakah out-station boleh menjadi ibadah? Formulanya mudah sahaja, iaitu:

Pertama : Ikhlas semata-mata kerana Allah SWT

Out-station adalah sebahagian daripada amanah yang dipertanggungjawabkan ke atas kita. Tanggungjawab itu pula adalah selaras dengan peranan kita sebagai khalifah Allah SWT di muka bumi ini.

Kita bekerja untuk menampung perbelanjaan keluarga. Menyediakan keperluan seperti tempat tinggal, makan pakai, pelajaran dan perubatan adalah hak isteri dan anak-anak. Allah SWT mewajibkan kita menunaikan hak-hak tersebut.

Maka, bagaimanakah out-station boleh menjadi ibadah? Mudah sahaja – Niatkannya kerana Allah SWT, Dia memerintahkan kita melakukannya, lalu kita melakukannya…

Kedua : Menepati syariat

Menepati syariat bermakna cara kita ber’out-station’ itu selari dengan apa yang Allah SWT telah gariskan. Cara kita meninggalkan keluarga, cara kita di dalam kenderaan, cara kita melaksanakan tugas di sana dan cara kita kembali ke rumah hendaklah tidak dicemari oleh unsur-unsur yang boleh mengundang dosa dan kemurkaan Allah SWT. Dan janganlah juga disebabkan out-station itu, kita meninggalkan apa yang diperintahkan-Nya.

Maka, bagaimanakah out-station boleh menjadi ibadah? Mudah sahaja – Tunaikan perintah Allah SWT, jaga batasan-batasan-Nya dan jauhi segala larangan-Nya.

Mengapakah penulis tegar mengatakan semuanya mudah? Agar kita yakin kita boleh melakukannya. Kita berupaya menjadikan out-station yang rutin itu berubah bentuk kepada amal soleh dan sedekah jariah. Melakukan sesuatu kebaikan, kebaikannya akan kembali kepada kita, di dunia dan di akhirat.

Bukankah kerana itu juga kita lahir di dunia ini? “Dan tidaklah Aku (Allah SWT) menciptakan jin dan manusia itu kecuali untuk beribadat kepada-Ku.” (Maksud Surah az-Zariyat, ayat 56)

Wallahu a’lam.