Tuesday, September 20, 2011

NAK TENGOK FILEM CAPTAIN ABU RAED?


Image Detail

Won:
·         2007 Dubai International Film Festival
o    Muhr Award - Best Actor: Nadim Sawalha
·         2008 Durban International Film Festival
o    Best First Feature Film
·         2008 Heartland Film Festival
o    Crystal Heart Award - Feature Film
o    Grand Prize for Dramatic Feature
·         2008 Newport Beach Film Festival
o    Jury Award - Best Actor - Nadim Sawalha
o    Jury Award - Best Actress - Rana Sultan
·         2008 Seattle International Film Festival
o    Best Director Golden Space Needle Award - Amin Matalqa
·         2008 Sundance Film Festival
o    Audience Award - World Cinema - Dramatic

Nominated
·         2008 Sundance Film Festival
o    Grand Jury Prize - World Cinema – Dramatic

Itu antara fakta yang saya dapat daripada Wikipedia mengenai filem Captain Abu Raed, sebuah filem dari Jordan yang bakal berada di pawagam negara kita mulai 25 September 2011. Melihat kepada deretan award yang diterima, saya membuat kesimpulan awal bahawa filem dalam bahasa Arab ini memang hebat dan mungkin berbaloi ditonton. Tambahan pula plotnya bakal membuat kita insaf dan berfikir. Ia mengangkat isu sebahagian besar negara Islam – kurang yakin kepada diri sendiri, penganiayaan terhadap wanita dan kanak-kanak, persaudaraan, usaha, pengorbanan dan ketidakprihatinan terhadap pelajaran.

Fanatik dengan Jordan? Ha3x, mungkin. Tak salah kan… , tempat jatuh lagikan terkenang, ini pula tempat bermain!

Hukum Menonton Filem Di Pawagam

Sebenarnya inilah persoalan fiqh yang cuba saya bawa di dalam post kali ini. Ada orang mengatakan menonton filem di pawagam adalah haram, sementara ramai lain yang berpendapat “tak apa”.

Untuk menjawab persoalan ini, saya merujuk kepada lamanweb Dr. Yusuf al-Qaradhawi (http://qaradawi.net/) dalam artikel bertajuk “Filem di Pawagam dalam Neraca Fiqh”. Kesimpulan pendapat beliau adalah seperti berikut:

Pawagam dan seumpamanya merupakan medium untuk mendidik dan berhibur. Kedudukannya sama dengan medium-medium yang lain, sama ada ia digunakan untuk kebaikan atau keburukan. Dengan ertikata lain, pawagam itu sendiri tiada masalah. Hukum kedudukannya bergantung pada bagaimana kita menggunakannya.
Justeru, pawagam itu adalah halal dan baik, bahkan dalam keadaan-keadaan tertentu, boleh menjadi wajib. Syarat-syaratnya:

1.         Filem yang ditonton tidak mengandungi elemen-elemen tidak senonoh, fasiq dan apa sahaja yang bercanggah dengan akidah, syariat dan adab Islam. Orang Islam haram menonton dan memberi sokongan kepada filem yang boleh menimbulkan keinginan dunia, merangsang kepada dosa, menggalakkan jenayah atau mempropagandakan pemikiran dan akidah yang salah.

2.         Menonton filem tersebut tidak menyebabkan terabainya kewajipan sama ada tanggungjawab duniawi atau agama. Yang teratas ialah solat lima waktu sehari semalam. Orang Islam tidak boleh meninggalkan solat fardhu, contohnya Solat Maghrib, semata-mata untuk menonton filem. Firman Allah SWT bermaksud, “(Neraka) wail untuk orang yang solat sedang mereka lalai daripada solat mereka.” (Surah al-Ma’un, ayat 4-5) Yang dimaksudkan dengan “lalai” dalam ayat ini ialah melengah-lengahkan solat hingga luput waktunya.

3.         Jauh daripada percampuran merangsang antara lelaki dan perempuan bukan mahram. Syarat ini bertujuan mengelakkan fitnah dan menolak syubhat, lebih-lebih lagi menonton di pawagam selalunya dalam keadaan gelap. Sabda Rasulullah SAW bermaksud, “Menyucuk kepala salah seorang daripada kamu dengan jarum besi lebih baik untuknya daripada dia menyentuh perempuan yang tidak halal baginya.”

Amacam? Berdasarkan syarat-syarat di atas, agak-agak boleh tak kita beramai-ramai ke pawagam berdekatan untuk menonton filem Captain Abu Raed yang hebat tu? Atau tunggu kut-kut boleh langgan di Astrofirst? Atau just biarkan ia berlalu… Tepuk dada, tanya jiwa….

WalLahu a’lam.

No comments: