Thursday, May 9, 2013

HUKUM MENGGUNAKAN BEKAS


Kayanya...
 Artikel ini merupakan nota Kelas Pengajian Fekah yang diadakan di pejabat saya pada minggu lepas. Sengaja saya kongsi dengan harapan mudah-mudahan ia memberi manfaat krpada kita semua.

"Tok Guru" saya kata sesetengah buku menggunakan perkataan bekas, sesetengah yang lain menggunakan perkataan bejana. Perasan jugak ada kawan-kawan yang tertunjuk tanda soal kat muka bila ustaz sebut "bejana". Alamak! Klasik sangat ke perkataan tu? Nasib baik dia tak sebut, "arakian" ke, "tatkala mana" ke, "sayugia" ke.

Yang dimaksudkan dengan bekas ialah semua peralatan yang digunakan untuk mengisi cecair dan seumpamanya. Contohnya pinggan mangkuk, periuk belanga, sudu garfu, gayung baldi dan apa-apa jelah yang seangkatan dengannya.

Dalam bab ni, ada beberapa perkara yang disentuh oleh ulamak. Antaranya ialah:


[Isu 1] Hukum menggunakan bekas yang dibuat daripada emas dan perak

Haram menggunakan bekas yang dibuat daripada emas dan perak, tak kira apa cara kita menggunakannya. Untuk berwudhuk ke, untuk minum ke, kecuali kalau darurat. Darurat ni maksudnya terpaksa sangat-sangat, bukan saja-saja. Contohnya jika tak ada langsung bekas-bekas lain.

Hukum ini berdasarkan hadith Rasulullah SAW bermaksud, “Janganlah kamu memakai pakaian sutera dan dibaj (sejenis pakaian yang sangat berharga daripada sutera), janganlah kamu minum menggunakan bekas-bekas yang dibuat daripada emas dan perak dan janganlah kamu makan menggunakan pinggan-pinggan yang dibuat daripadanya. Sesungguhnya ia adalah untuk mereka (orang kafir) di dunia dan untuk kita di akhirat.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Di dalam hadith ni, Rasulullah SAW melarang kita  makan dan minum  menggunakan bekas-bekas yang dibuat daripada emas dan perak. Ulamak mengharamkan semua bentuk penggunaan berdasarkan qias.

Pengharaman ini meliputi lelaki dan perempuan.

Sepertimana haram menggunakannya, haram juga memilikinya atau menjadikannya sebagai perhiasan.  (Miliki tak boleh, guna tak boleh, "show off" kat orangpun boleh)

[Isu 2] Hukum menggunakan bekas yang ditampal dengan emas atau perak

Maksudnya atas bekas tu, kita tampal emas atau perak.

Hukumnya: Sekiranya tampalan itu emas, haram secara mutlak sama ada emas itu sedikit atau banyak.

Sekiranya tampalan itu daripada perak pulak, hukumnya mengikut keadaan seperti berikut :

a) Sekiranya perak tu sedikit dan bukan untuk tujuan perhiasan, maka hukumnya adalah harus. Maknanya boleh, tak jadi masalah.

b) Sekiranya perak tu banyak dan untuk tujuan perhiasan, maka hukumnya adalah haram.

c) Sekiranya perak tu banyak tapi sebab keperluan, ataupun ia sedikit tapi untuk tujuan perhiasan, maka hukumnya adalah makruh. Maknanya kalau tak buat, dapat pahala. Kalau buat jugak, tak berdosa, cuma tak untunglah.

Hukum boleh menggunakan bekas yang ditampal perak disebabkan keperluan disandarkan kepada hadith daripada ‘Asim al-Ahwal, katanya, “Aku melihat bekas Rasulullah SAW pada Anas bin Malik. Bekas itu telah pecah dan tampalannya dibuat daripada perak. Anas berkata: Aku telah memberi minum kepada Rasulullah SAW menggunakan bekas ini lebih daripada sekian dan sekian kali.” (Riwayat al-Bukhari)

[Isu 3] Menggunakan bekas yang dibuat daripada bahan yang bernilai

Macam mana kalau bekas tu dibuat daripada bahan selain emas dan perak, tapi harganya tersangat-sangatlah mahal? Contohnya dibuat daripada permata ke. Jawapannya harus, boleh, sebab tak ada nas yang mengharamkan kita menggunakannya. Kaedah fekah kata hukum asal sesuatu adalah harus kecuali jika ada dalil menunjukkan sebaliknya.

[Isu 4] Hukum menggunakan bekas milik orang kafir atau telah digunakan oleh orang kafir

Persoalan ni kadang-kadang timbul bila kita menziarahi rumah rakan non Muslim atau singgah di restoran mereka. Rasulullah SAW ada menyebut perkara ini dalam sabda baginda bermaksud, "Maka basuhlah (bekas orang kafir) dan makanlah dengannya.” (Riwayat al-Bukhari)

Perintah membasuh bekas tersebut adalah dengan makna sunnat kerana dibimbangi ia telah digunakan untuk minum arak, makan babi atau seumpamanya. Macam mana dengan pakaian mereka? Hukumnya sama dengan bekas, boleh tapi sunnat basuh dulu.

Kereta terpakai? Tu tak payahlah kecuali kalau kita dukung kereta tu masa solat macam Superman dalam gambar ni!


WalLahu a’lam.



No comments: