Monday, May 20, 2013

MENGAPA BASMALAH?


Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

“Mulakan bacaan al-Quran dengan Bismillah…”

“Baca Bismillah dulu sebelum makan…”

“Langkah dengan kaki kanan dan baca Bismillah…”

Inilah pesanan orang tua-tua dan guru-guru kita sejak dari kecil lagi. Dan inilah juga pesanan yang kita ulang-ulangkan setiap hari kepada anak-anak kita. Mulakan ini dengan Bismillah, mulakan itu dengan Bismillah. Pendek kata, disarankan semua perkara baik dimulakan dengan Bismillah. Berkat kata mereka dan kata kita juga.

Mengapa Basmalah, dan bukan ayat-ayat al-Quran yang lain atau perkataan-perkataan yang lain?

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ merupakan ayat pertama pada surah pertama di dalam al-Quran. Ulamak Tafsir berselisih pandangan, adakah ayat ini merupakan salah satu daripada ayat-ayat di dalam Surah al-Fatihah, atau adakah ia merupakan satu ayat al-Quran yang dibaca di permulaan surah tersebut?

Pendapat terkuat mengatakan bahawa ia merupakan salah satu daripada ayat-ayat di dalam Surah al-Fatihah, menjadikan surah ini mengandungi tujuh ayat. Firman Allah SWT bermaksud, “Dan sesungguhnya Kami telah mengurniakan kepadamu tujuh ayat daripada (surah) yang diulang-ulangkan bacaannya dan al-Quran al-‘Azim.” (Maksud Surah al-Hijr, ayat 87)

Memulakan sesuatu dengan nama Allah merupakan adab yang diajar sendiri oleh Allah SWT kepada Rasul-Nya di dalam ayat pertama yang diturunkan kepada baginda. “Bacalah dengan nama Tuhanmu.” (Maksud Surah al-‘Alaq, ayat 1) Ayat ini diturunkan ketika baginda berada di dalam Gua Hira’, pada malam 17 Ramadhan, sekaligus menandakan permulaan baginda diangkat sebagai nabi dan rasul-Nya.

Mengapakah dengan nama Allah?

Lihatlah alam di sekeliling kita…

… Pada sang mentari dan dhuhanya;

… Pada sang bulan dan sinar lembutnya;

… Pada malam yang kegelapannya menyelimuti dunia;

… Pada siang yang kecerahannya menyingkap pandangan;

… Pada langit dan struktur binaannya;

… Pada bumi dan hamparannya; dan

Juga pada diri sendiri, pada saat hayat kita bermula dalam bentuk segumpal darah di dalam rahim ibu tercinta. Dari manakah kita bermula? Siapakah yang memulakannya? Kini kita sudah dewasa. Kita sudah berupaya memasang qasad dan merancang, sudah mampu bercakap apa sahaja dan melakukan apa sahaja. Namun, dari mana kita beroleh keupayaan dan kemampuan itu? Siapakah yang mengurniakannya?

Allah SWT Maha Awal dan Maha Akhir, Maha Zahir dan Maha Batin. Dialah zat yang wujud dalam ertikata sebenarnya. Seluruh yang lain wujud disebabkan kewujudan-Nya. Dan segala permulaan bermula dengan kewujudan-Nya. Justeru, amat wajar semua permulaan, segala pergerakan dan tujuan bermula dengan nama-Nya.

Benarlah kata orang tua-tua dan guru-guru kita, dan benarlah kata kita, “Mulakan dengan Bismillah…”

Thursday, May 9, 2013

HUKUM MENGGUNAKAN BEKAS


Kayanya...
 Artikel ini merupakan nota Kelas Pengajian Fekah yang diadakan di pejabat saya pada minggu lepas. Sengaja saya kongsi dengan harapan mudah-mudahan ia memberi manfaat krpada kita semua.

"Tok Guru" saya kata sesetengah buku menggunakan perkataan bekas, sesetengah yang lain menggunakan perkataan bejana. Perasan jugak ada kawan-kawan yang tertunjuk tanda soal kat muka bila ustaz sebut "bejana". Alamak! Klasik sangat ke perkataan tu? Nasib baik dia tak sebut, "arakian" ke, "tatkala mana" ke, "sayugia" ke.

Yang dimaksudkan dengan bekas ialah semua peralatan yang digunakan untuk mengisi cecair dan seumpamanya. Contohnya pinggan mangkuk, periuk belanga, sudu garfu, gayung baldi dan apa-apa jelah yang seangkatan dengannya.

Dalam bab ni, ada beberapa perkara yang disentuh oleh ulamak. Antaranya ialah:


[Isu 1] Hukum menggunakan bekas yang dibuat daripada emas dan perak

Haram menggunakan bekas yang dibuat daripada emas dan perak, tak kira apa cara kita menggunakannya. Untuk berwudhuk ke, untuk minum ke, kecuali kalau darurat. Darurat ni maksudnya terpaksa sangat-sangat, bukan saja-saja. Contohnya jika tak ada langsung bekas-bekas lain.

Hukum ini berdasarkan hadith Rasulullah SAW bermaksud, “Janganlah kamu memakai pakaian sutera dan dibaj (sejenis pakaian yang sangat berharga daripada sutera), janganlah kamu minum menggunakan bekas-bekas yang dibuat daripada emas dan perak dan janganlah kamu makan menggunakan pinggan-pinggan yang dibuat daripadanya. Sesungguhnya ia adalah untuk mereka (orang kafir) di dunia dan untuk kita di akhirat.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Di dalam hadith ni, Rasulullah SAW melarang kita  makan dan minum  menggunakan bekas-bekas yang dibuat daripada emas dan perak. Ulamak mengharamkan semua bentuk penggunaan berdasarkan qias.

Pengharaman ini meliputi lelaki dan perempuan.

Sepertimana haram menggunakannya, haram juga memilikinya atau menjadikannya sebagai perhiasan.  (Miliki tak boleh, guna tak boleh, "show off" kat orangpun boleh)

[Isu 2] Hukum menggunakan bekas yang ditampal dengan emas atau perak

Maksudnya atas bekas tu, kita tampal emas atau perak.

Hukumnya: Sekiranya tampalan itu emas, haram secara mutlak sama ada emas itu sedikit atau banyak.

Sekiranya tampalan itu daripada perak pulak, hukumnya mengikut keadaan seperti berikut :

a) Sekiranya perak tu sedikit dan bukan untuk tujuan perhiasan, maka hukumnya adalah harus. Maknanya boleh, tak jadi masalah.

b) Sekiranya perak tu banyak dan untuk tujuan perhiasan, maka hukumnya adalah haram.

c) Sekiranya perak tu banyak tapi sebab keperluan, ataupun ia sedikit tapi untuk tujuan perhiasan, maka hukumnya adalah makruh. Maknanya kalau tak buat, dapat pahala. Kalau buat jugak, tak berdosa, cuma tak untunglah.

Hukum boleh menggunakan bekas yang ditampal perak disebabkan keperluan disandarkan kepada hadith daripada ‘Asim al-Ahwal, katanya, “Aku melihat bekas Rasulullah SAW pada Anas bin Malik. Bekas itu telah pecah dan tampalannya dibuat daripada perak. Anas berkata: Aku telah memberi minum kepada Rasulullah SAW menggunakan bekas ini lebih daripada sekian dan sekian kali.” (Riwayat al-Bukhari)

[Isu 3] Menggunakan bekas yang dibuat daripada bahan yang bernilai

Macam mana kalau bekas tu dibuat daripada bahan selain emas dan perak, tapi harganya tersangat-sangatlah mahal? Contohnya dibuat daripada permata ke. Jawapannya harus, boleh, sebab tak ada nas yang mengharamkan kita menggunakannya. Kaedah fekah kata hukum asal sesuatu adalah harus kecuali jika ada dalil menunjukkan sebaliknya.

[Isu 4] Hukum menggunakan bekas milik orang kafir atau telah digunakan oleh orang kafir

Persoalan ni kadang-kadang timbul bila kita menziarahi rumah rakan non Muslim atau singgah di restoran mereka. Rasulullah SAW ada menyebut perkara ini dalam sabda baginda bermaksud, "Maka basuhlah (bekas orang kafir) dan makanlah dengannya.” (Riwayat al-Bukhari)

Perintah membasuh bekas tersebut adalah dengan makna sunnat kerana dibimbangi ia telah digunakan untuk minum arak, makan babi atau seumpamanya. Macam mana dengan pakaian mereka? Hukumnya sama dengan bekas, boleh tapi sunnat basuh dulu.

Kereta terpakai? Tu tak payahlah kecuali kalau kita dukung kereta tu masa solat macam Superman dalam gambar ni!


WalLahu a’lam.