Monday, January 13, 2014

MAULIDURRASUL DI HATIKU

Mudah-mudahan jarak yang jauh tidak menjauhkan
hati-hati kita daripada baginda...
“Wah… cantiknya. Yang mana baju saya?”


“Besok cuti, nak pergi shoppinglah…”

“Jom! Semarakkan cinta kita kepada Rasulullah!”

Antara dialog menjelang Sambutan Maulidurrasul yang diadakan pada setiap tahun. Masing-masing kita ada persepsi sendiri mengenai 12 Rabi’ul Awwal. Benarlah kata pakar motivasi terkenal seantero dunia, Steven Covey di dalam bukunya “The Seven Habits of Highly Effective People”.

Habit 2: Begin With The End In Mind

Mulakan dengan apa yang berakhir di fikiran!

Maulidurrasul adalah perarakan dan perhimpunan, majlis berprestij bukan sahaja di peringkat kampung, taman, daerah, negeri bahkan negara. Suasana warna warni dan meriah. Sebab itu, baju yang dipakaipun kena cantik, ada pertandingan!. Belanja keseluruhan sambutan tidak mustahil mencecah jutaan.

Maulidurrasul adalah cuti am. Sepertimana cuti-cuti am yang lain, peluang ini digunakan untuk berehat atau melakukan perkara-perkara yang tidak sempat dilakukan pada hari-hari bekerja. Membersih rumah, jalan-jalan, shopping mesti ada dalam senarai must-do. Paling tidakpun memberi sedikit tambahan masa untuk mata terlelap.

Maulidurrasul mengingatkan kita untuk muhasabah diri di manakah Rasulullah SAW di hati kita. Kita insan pelupa dan mudah lalai. Sambutan besar-besaran dan peluang bercuti bagai menarik perhatian kita untuk berfikir sejenak.

So, apa makna Maulidurrasul di hati anda?

Firman Allah SWT di dalam Surah Ali ‘Imran, ayat 31 bermaksud, “Katakanlah (wahai Muhammad)!, sekiranya kamu mencintai Allah, maka ikutlah aku, nescaya Allah akan mencintai kamu dan mengampun bagi kamu dosa-dosa kamu. Dan bahawasanya Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.”

Selamat menyambut Maulidurrasul 1435H…

No comments: