Monday, March 11, 2013

HUKUM MENANAM RAMBUT DI KEPALA



Pada kebiasaannya, masalah keguguran rambut berlaku disebabkan genetik bermula dalam lingkungan usia 20-an atau 30-an dan semakin serius apabila mencecah usia 40-an. Keguguran rambut juga boleh disebabkan masalah kesihatan seperti selepas melahirkan anak atau akibat kimoterapi, pengambilan ubat dan vitamin berlebihan, demam, jangkitan selsema yang serius, tiroid atau protein tidak seimbang dalam pemakanan. Lelaki pula cenderung mengalami keguguran rambut apabila usia meningkat dan perkara ini adalah normal.

Pelbagai teknik rawatan boleh digunakan untuk mengatasi masalah ini. Antara yang paling popular ialah dengan menggunakan losyen dan tonik khas. Walau bagaimanapun, ramai mengakui bahawa kesannya agak lambat dan tidak terlalu ketara. Malah jika tidak bernasib baik, ia mungkin berisiko mengundang masalah yang lebih serius.

Kini, dengan kemajuan dalam bidang perubatan, sesiapa yang ingin mengembalikan kesuburan dan merawat masalah keguguran rambut boleh menjalani rawatan kosmetik iaitu melalui teknik menanam rambut (hair transplant). Teknik ini sudah dipelopori sejak tahun 50-an lagi bermula di Jepun membabitkan pemindahan folikel rambut daripada kawasan lebat ke kawasan kulit kepala yang mengalami keguguran rambut. Didakwa bahawa sebanyak 90 hingga 95 peratus pesakit yang menjalani kaedah ini berjaya mendapatkan kembali rambut asal mereka dalam tempoh 12 minggu.

Teknik ini juga boleh dilakukan oleh mereka yang terlibat dalam kemalangan atau luka di kawasan berambut yang menyebabkan ia langsung tidak tumbuh, misalnya pada kening, misai atau janggut.

Persoalannya, adakah teknik menanam rambut ini dibenarkan oleh syarak? Tidakkah ia termasuk dalam kategori mengubah ciptaan Allah SWT yang diharamkan itu?

Fatwa

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-94 yang bersidang pada 20 hingga 22 April 2011 telah membincangkan isu dan memutuskan seperti berikut:

1. Islam tidak menghalang umatnya untuk melakukan sesuatu rawatan seperti menanam rambut di kepala  
    dengan tujuan untuk memperelokkan diri selagi ia tidak bertentangan dengan syarak dan tidak melampaui
    batas yang telah ditetapkan.

2. Menanam rambut di kepala adalah harus dengan syarat:

        a) Menggunakan rambut sendiri;

        b) Menggunakan bahan-bahan yang suci dan tiada unsur najis; dan

        c) Tidak mendatangkan sebarang kemudharatan.


Wallahu a’lam.

No comments: