Thursday, December 3, 2009

Keajaiban Hidayah

"Saya ada jumpa satu buku yang sedap," kata Liza pada suatu hari. Liza adalah rakan sepejabat saya. Kami ada satu persamaan ialah suka membaca. Mungkin kerana itu, antara ramai teman di tempat kerja, dia antara yang paling "ngam" dengan saya. Dia menghulurkan buku berjudul "Travelog Haji:Mengubah Sempadan Iman" tulisan Muhd Kamil Ibrahim.
Saya membawa buku itu balik ke rumah. Semalaman saya membacanya. Betul kata Liza, buku itu memang "sedap". Kalau tidak, mana mungkin saya mampu menghabiskannya dalam masa satu malam sahaja!
Peristiwa tersebut berlaku pada tahun 2006 sebelum saya berpindah kerja ke tempat lain. Beberapa bulan lepas, saya terjumpa lagi nukilan penulis yang sama semasa membelek-belek buku di kedai Popular Ampang Point. Judul buku beliau kali ini ialah "Travelog Dakwah: Meniti Hari Esok". Sepertimana buku beliau sebelum ini, buku ini betul-betul menyentuh perasaan bagaimana seorang yang tidak berapa peduli tentang tuntutan agama boleh berubah 360 darjah apabila menunaikan haji.
Apayang paling mengkagumkan saya ialah bagaimana beliau boleh istiqamah kepada ibadah-ibadah sunnat semasa di tanah suci apabila sudah kembali ke tanahair - Qiamullail, iktikaf, solat berjemaah, solat Dhuha, membaca al-Quran, puasa hari Isnin dan Khamis - perkara-perkara yang kadang-kadang asatizah sendiri jarang mengamalkannya apabila telah selesai pengajian dan sudah bekerja.
Bayangkan seorang Ketua Jabatan sebuah institusi bukan agama mengajak anak-anak buahnya solat berjemaah. Setiap kali "out-station", beliau akan meminta pemandunya memastikan di mana masjid yang terdekat supaya beliau tidak terlepas Solat Subuh berjemaah. SubhanalLah!
Mungkin anda boleh cuba membaca kedua-dua buku Muhd Kamil Ibrahim ini untuk menggilap iman di hati dan kongsikan pendapat anda mengenainya bersama saya atau orang lain ...

No comments: