Sunday, December 13, 2009

Hujung Minggu Untuk Keluarga

"Malasnya nak pergi, macamlah esok tak ada," rungut saya di hadapan suami.

Semalam saya mendapat arahan supaya ke pejabat pada hari ini - hari Ahad. Ada surat yang perlu saya draf untuk ditandatangani oleh pengurusan tertinggi. Semasa meninggalkan rumah pagi tadi, kedua-dua anak saya baru bangun tidur. Anak lelaki saya, Faiz tidur semula selepas solat Subuh. Agaknya dia berjaga malam tadi mengadap internet. Si adik, Ithar melambai-lambai tangannya sambil minum susu.

Bekerja pada hujung minggu merupakan antara perkara yang paling saya tidak gemar dalam kerjaya saya. Setelah lima hari menghabiskan masa di pejabat, saya memperuntukkan masa dua hari itu untuk diri sendiri, keluarga dan rumahtangga. Semampu mungkin, saya mengelakkan tugasan pejabat pada hujung minggu. Biarlah ada orang menganggap saya terlalu berkira, tetapi itulah yang saya pilih untuk hidup saya.

Saya rasa bahagia bila bangun tidur pada hari cuti, fikiran saya lapang, tidak sepertimana hari bekerja - celik sahaja mata, berbagai-bagai perkara tergambar seolah-olah telah diset di otak, semuanya perlu diselesaikan sebelum ke pejabat. Pada hari cuti, semua itu saya buang jauh-jauh, kerja rumah saya lakukan secara santai. Jika tidak hujan, saya membawa anak-anak berjalan-jalan di taman permainan berdekatan dan sarapan di luar.

Orang yang paling gembira jika saya bercuti ialah Ithar. Soalan yang selalu terpacul di bibir comelnya ialah "Bos Ummi bagi Ummi cuti ke hari ini? Cuti banyak ke sikit?" Luluh hati saya mendengarnya. Memang anak-anak berhak untuk menuntut supaya ibubapa mereka bersama-sama mereka pada hari-hari cuti. Kalau tidak kita, siapa lagi?

Dua minggu lagi cuti persekolahan akan berakhir. Faiz akan naik ke Tingkatan Dua, manakala Ithar pula akan mula melangkah ke alam persekolahan (tadika). Saya sudah berkira-kira untuk bercuti pada minggu terakhir Disember. Saya akan cuba melangsaikan semua tugasan yang perlu sebelum bercuti. Harap-harap tiada lagi tugas segera yang memaksa saya ke pejabat semasa cuti sepertimana hari ini!

No comments: