Tuesday, December 8, 2009

Pameran Buku Antarabangsa Cairo


"Tolong buat kertaskerja lawatan kajian ke Mesir. Kita nak tinjau Pameran Buku Antarabangsa di sana," kata bos saya pada suatu hari sekitar September baru-baru ini. Hati saya amat teruja. Dalam masa beberapa hari sahaja, kertaskerja itu sudahpun siap. Sebagai orang bawahan, saya hanya menyediakan kertaskerja, tidak semestinya saya terpilih untuk menyertai lawatan itu, meskipun jauh di sudut hati saya, saya amat-amat mengharapkannya.

Saya gemar membaca dan menulis dan tempat yang saya paling suka pergi selepas tepi pantai ialah kedai buku dan perpustakaan. Saya masih ingat ketika saya meniti usia remaja dulu, saya sering ke perpustakaan awam atau perpustakaan sekolah. Habis semua buku di seksyen kanak-kanak saya baca.

Apabila saya berpeluang melanjutkan pelajaran ke Universiti al-Azhar, masa yang saya amat nantikan ialah Ma'radh al-Qahirah al-Dauli li al-Kitab (Pameran Buku Antarabangsa) di Cairo. Venue pameran ialah sebuah stadium. Biasanya pameran buku itu berlangsung selama dua minggu pada bulan Januari atau Februari. Setiap hari selepas usai kelas, saya pasti ke sana bersama rakan-rakan. Ada sahaja buku yang kami gendong balik ke rumah sewa. Terasa begitu nikmat menatap tulisan para ulamak.

Kini buku-buku itu menjadi harta yang paling saya sayangi. Namun kekangan masa sering menghalang saya memaksimakan kewujudannya. Kerja saya di pejabat tidak memerlukan saya banyak merujuk kitab. Di rumah juga saya gagal membelai"kesayangan" saya itu lantaran tugas bertalis arus sebagai seorang isteri dan ibu.

Namun setiap kali saya merenung buku yang tersusun di dalam almari, saya pasti memasang cita-cita untuk mengatasi kelemahan saya ini. Dan saya harap pada suatu hari putera dan puteri saya dapat membaca kitab-kitab itu dengan baik, jauh lebih baik daripada ummi mereka.

No comments: