Friday, August 19, 2011

IKTIKAF





Di dalam Dewan Utama, Masjid Negara, Kuala Lumpur
 
Hari ini merupakan hari yang ke 19 pada bulan Ramadhan 1432H, bermakna malam ini merupakan malam pertama daripada 10 malam terakhir Ramadhan pada tahun ini. Semacam ada kesayuan di hati, terasa baru semalam ia datang menziarahi kita.

Antara perkara-perkara sunnat yang sangat-sangat digalakkan kita melakukannya pada 10 terakhir bulan Ramadhan ialah beriktikaf. Jom... kita sembang-sembang sikit mengenainya, moga ia boleh refresh knowledge kita ke arah pelaksanaan iktikaf yang betul dan sempurna. 

Pengertian Iktikaf

Iktikaf merupakan perkataan Arab yang dari segi bahasanya bermakna tinggal dan melazimi sesuatu. Dari segi istilah syarak pula, iktikaf bermaksud berada di dalam masjid dengan niat yang khusus.

Dalil Pensyariatan Beriktikaf

1. "...Dan janganlah kamu campuri isteri-isteri kamu ketika kamu sedang beriktikaf di masjid..." (Maksud Surah al-Baqarah, ayat 187)

2. Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada 'Aishah RA bahawa Nabi SAW beriktikaf pada 10 terakhir bulan Ramadhan, dan isteri-isteri baginda meneruskannya selepas kewafatan baginda.

Hukum Beriktikaf

Iktikaf sunnat dilakukan pada bila-bila masa. Ia tambah disunnatkan pada bulan Ramadhan dan lebih digalakkan lagi pada 10 terakhirnya.

Hukum beriktikaf menjadi wajib apabila seseorang bernazar melakukannya.

Syarat-syarat Sah Iktikaf

1. Niat

Niat dilakukan pada permulaan iktikaf. Ini bermakna orang yang berada di dalam masjid untuk tempoh tertentu hendaklah berniat untuk beriktikaf. Sekiranya dia tidak berniat, keberadaannya di dalam masjid itu tidak dikira beriktikaf dan dia tidak mendapat pahala beriktikaf.

2. Berada di dalam masjid

Hendaklah berada di dalam masjid secara berterusan untuk suatu tempoh yang pada adatnya dinamakan beriktikaf. Masjid itu pula hendaklah masjid yang bertaraf masjid jami' iaitu masjid yang didirikan padanya solat Jumaat.

Adab-adab Semasa Beriktikaf

1. Sunnat memenuhi masa dengan melakukan ketaatan kepada Allah SWT seperti berzikir, membaca al-Quran, solat, perbincangan ilmu dan seumpamanya.

2. Sekiranya beriktikaf pada waktu siang pada bulan selain Ramadhan, disunnatkan berpuasa.

3. Tidak bercakap-cakap melainkan perkara-perkara yang baik.

Perkara-perkara Yang Makruh Semasa Beriktikaf

1. Berbekam. Sekiranya perbuatan berbekam itu mengotorkan masjid, hukumnya adalah haram.

2. Terlalu banyak melakukan perkara-perkara lain seperti menjahit, mengait dan seumpamanya. Makruh berjualbeli walaupun sedikit.

Perkara-perkara Yang Membatalkan Iktikaf

1. Berjimak dengan sengaja walaupun tidak mengeluarkan air mani.
2. Keluar air mani.
3. Keluar haid atau nifas.
4. Keluar daripada masjid dengan sengaja tanpa sebarang keperluan.
5. Mabuk, gila atau murtad.

Tambahan

1. Hendaklah beriktikaf dalam keadaan tubuh badan dan pakaian yang bersih supaya kita tidak mengotorkan masjid.
2. Orang yang beriktikaf boleh menghentikan iktikafnya dan keluar daripada masjid sekiranya dia mahu. Sungguhpun begitu, apabila dia masuk semula ke dalam masjid dan ingin beriktikaf semula, dia hendaklah memperbaharui niat iktikaf.

WalLahu a'lam.



No comments: