Thursday, June 28, 2012

CHECKLIST MENJELANG RAMADHAN 1433H


"Tentukan tarikh ... - Dah. Hubungi penceramah ... - Dah. Sedia kertas ... - Dalam proses..." Satu persatu tindakan dalam senarai semak atau checklist itu saya teliti. Program itu dijangka diadakan sebulan lagi. Sudah beberapa kali direct boss saya berpesan supaya sentiasa menyemak checklist agar tidak ada perkara yang terlepas pandang.

Itulah keperluan duniawi yang sentiasa kita ambil berat. Namun seribu kali sayang, kita tidak banyak memikirkannya apabila tiba kepada urusan untuk akhirat kita. Kesannya, masa terus berlalu dan kita sendiri tidak pasti berapakah yang telah kita simpan untuk Yaumul Hisab (Hari Pembalasan) hingga akhirnya kita tiba ke noktah akhir kehidupan, juga dalam keadaan tidak dirancang. Na'uzubillah...

Justeru, sempena Ramadhan al-Mubarak yang bakal tiba, sama-samalah kita menyediakan satu checklist, mudah-mudahan ia akan dapat membantu kita memasuki Madrasah al-Saum dengan lebih bergaya (kerana sudah bersedia) dan mampu pula menghayati ibadah puasa nanti dengan lebih sempurna. Saya bawakan contohnya di sini:

1. Sudahkah anda mengqadhakkah puasa tahun atau tahun-tahun lepas?

Puasa diwajibkan ke atas setiap Muslim yang mukallaf dan tiada keuzuran yang menghalangnya berpuasa atau yang mengharuskannya tidak berpuasa. Sesiapa yang meninggalkan puasa tahun atau tahun-tahun lepas, dia wajib mengqadhakkannya sebelum masuk bulan Ramadhan yang akan datang.

2. Sudahkah anda memperbanyakkan puasa sunnat pada bulan Syaaban?

 Diriwayatkan daripada ‘Aisyah RA bahawa Rasulullah SAW tidak pernah berpuasa sunnat lebih banyak daripada pada bulan Syaaban. Baginda menunjukkan contoh terbaik mengenai apa yang sepatutnya dilakukan menjelang Ramadhan sebagai persediaan dan penghormatan kepada tetamu agung yang akan datang.

3. Sudahkah anda mengulangkaji ilmu berkaitan hukum hakam ibadah puasa?

Sesuatu ibadah, termasuk puasa akan dapat dilaksanakan dengan lebih sempurna sekiranya kita mempunyai maklumat yang jelas mengenainya. Kesannya juga akan lebih dirasai.Hadirilah program-program ilmu yang diadakan di sekitar kita. Ia akan banyak membantu kita melaksanakan ibadah puasa dengan ilmu dan kesedaran, bukan sekadar adat.

4. Sudahkah anda memulakan aktiviti menyemarakkan suasana rumah anda untuk menggambarkan kegembiraan menyambut Ramadhan?

Ramadhan datang dengan kelebihan yang amat banyak sehingga ulamak salafussoleh menginginkan agar semua bulan adalah bulan Ramadhan. Gambarkan kegembiraan kita menyambut Ramadhan dengan melakukan apa yang biasa dilakukan menjelang ‘Idulfitri – Beli/Tukar/basuh langsir , carpet, alas meja, sejadah, telekung, pakaian untuk solat Tarawih, gantung poster/belon.

Pesanan penaja: Sila tandakan ( / ) pada tindakan yang sudah kita laksanakan dan  kosongkan jika belum. Kita buat, kita untung!

Allahumma balighna Ramadhan...






No comments: