Friday, June 1, 2012

SOLAT SUNNAT GERHANA



"Ada gerhana bulan minggu depan rupa-rupanya," kata saya seorang diri. Maklumat itu saya perolehi ketika meniti ruang e-khutbah di lamanweb Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Sudah menjadi rutin mingguan saya, pada setiap pagi Jumaat, saya akan memilih khutbah Jumaat yang sesuai dan mengshootkannya di webmail kementerian tempat saya bertugas. Khutbah terbitan JAKIM merupakan rujukan pertama saya sebelum beralih kepada khutbah yang dikeluarkan oleh pihak-pihak lain.

Terfikir pula saya, jika saya attachkan sekali khutbah itu dengan sedikit penerangan mengenai Solat Sunnat Gerhana, mungkin ia boleh memberi manfaat kepada kawan-kawan. Saya terus menulis dan akhirnya terhasillah satu artikel sepanjang tiga mukasurat. Saya juga muatkan artikel tersebut di dalam blog saya ini untuk menyebarluaskan kebaikannya.

So, terimalah artikel ini seadanya. Selamat membaca. Kalau ada nak tambah atau betulkan, sila tinggalkan komen ya, saya akan amat-amat menghargainya.

Pengertian al-Kusuf dan al-Khusuf

Dalam Bahasa Arab, gerhana matahari disebut al-Kusuf, manakala gerhana bulan pula disebut al-Khusuf. Al-Kusuf membawa maksud fenomena alam di mana cahaya matahari terlindung daripada bumi sama ada sebahagian atau keseluruhannya disebabkan bulan berada di tengah-tengah antara bumi dengan matahari. Al-Khusuf pula keadaan di mana cahaya bulan terlindung daripada bumi sama ada sebahagian atau keseluruhannya disebabkan matahari berada di tengah-tengah antara bumi dengan bulan.

Dalam hukum Fekah, mana-mana daripada kedua-dua perkataan, sama ada al-Kusuf ataupun al-Khusuf boleh digunakan dengan makna gerhana matahari atau gerhana bulan.

Sejarah Pensyariatan Solat Gerhana Matahari dan Solat Gerhana Bulan

Solat gerhana matahari mula disyariatkan pada tahun kedua Hijrah, manakala solat gerhana bulan pula pada tahun kelima Hijrah.

Peristiwa gerhana matahari berlaku secara kebetulan pada hari kewafatan Ibrahim, putera Rasulullah SAW. Pada zaman Jahiliyyah, masyarakat Arab percaya bahawa gerhana matahari atau bulan disebabkan kematian seseorang pembesar. Sangkaan sedemikian masih tersemat di fikiran para sahabat yang baru memeluk agama Islam pada ketika itu, lalu Rasulullah SAW menyangkal dakwaan tersebut dengan sabda baginda bermaksud:

“Sesungguhnya matahari dan bulan merupakan dua tanda daripada tanda-tanda (kekuasaan) Allah. Tidak berlaku gerhana pada kedua-duanya disebabkan kematian seseorang dan bukan juga disebabkan hidupnya. Maka apabila kamu melihat yang demikian (gerhana), maka dirikanlah solat dan berdoalah hingga hilang apa (bala kegelapan) yang menimpa kamu.” (Riwayat Muslim)

Hukum Mendirikan Solat Gerhana

Hukum mendirikan solat gerhana ialah Sunnat Muakkad iaitu sunnat yang sangat-sangat digalakkan. Sungguhpun hukumnya bukan wajib, tetapi sesiapa yang melakukannya diberikan ganjaran yang sangat banyak oleh Allah SWT. Sesiapa yang meninggalkannya pula tidak dikira berdosa.

Hikmah Disyariatkan Solat Gerhana

Solat gerhana matahari dan bulan disyariatkan dengan tujuan supaya ummat Islam kembali memuhasabah diri sendiri, memohon keampunan daripada Allah SWT atas segala kelalaian dan ketelanjuran serta merasakan kekuasaan-Nya sebagai pencipta mutlak alam ini.

Cara Mendirikan Solat Gerhana

Solat gerhana boleh dilakukan seorang diri, tetapi sunnat didirikan secara berjemaah dengan harapan suasana tersebut mampu memberi kesan yang lebih mendalam kepada ummat Islam.

Tidak disyariatkan melaungkan azan ketika hendak menunaikan solat gerhana, cukup dengan seruan “As-Solatu Jaami’ah” sepertimana yang lazim dilakukan sebelum Solat Tarawih.

Solat gerhana terdiri daripada dua rakaat. Bagi yang ingin menunaikannya, hendaklah berniat sama ada solat gerhana matahari atau gerhana bulan.

Terdapat dua cara solat gerhana iaitu:

1. Cara yang paling minima

Pada setiap rakaat, dilakukan dua kali berdiri, dua kali membaca Surah al-Fatihah dan mana-mana ayat al-Quran serta dua kali rukuk tanpa memanjangkannya.

Boleh juga dan sah dilakukan sepertimana solat biasa iaitu dua rakaat dengan dua kali berdiri dan dua kali rukuk, tetapi cara sebegini dianggap meninggalkan fadhilat solat gerhana kerana berlawanan dengan apa yang dilakukan oleh Rasdulullah SAW.

2. Cara yang paling sempurna

Pada setiap rakaat, dilakukan dua kali berdiri. Ketika berdiri kali pertama pada rakaat pertama, selepas membaca Surah al-Fatihah, disunnatkan membaca Surah al-Baqarah atau surah-surah lain hingga menyamai panjang Surah al-Baqarah. Ketika berdiri kali kedua, selepas membaca Surah al-Fatihah, disunnatkan membaca menyamai 200 ayat Surah al-Baqarah.

Pada rakaat kedua, ketika berdiri kali pertama, selepas membaca Surah al-Fatihah, disunnatkan membaca menyamai 150 ayat Surah al-Baqarah. Ketika berdiri kali kedua, selepas membaca Surah al-Fatihah, disunnatkan menyamai 100 ayat Surah al-Baqarah.

Rukuk dipanjangkan daripada biasa di mana rukuk pertama sehingga menyamai 100 ayat daripada Surah al-Baqarah, rukuk kedua hingga menyamai 80 ayat, rukuk ketiga hingga menyamai 70 ayat dan rukuk keempat hingga menyamai 50 ayat.

Jika solat gerhana matahari, bacaan hendaklah diperlahankan, manakala jika solat gerhana bulan, bacaan hendaklah dikuatkan.

Setelah selesai solat, Imam akan bangun untuk menyampaikan dua khutbah. Rukun-rukun dan syarat-syarat khutbah solat gerhana sama sepertimana Solat Jumaat. Dalam khutbah tersebut, Imam akan menggesa makmum supaya memperbanyakkan taubat, bersegera melakukan kebaikan dan jangan mudah lalai atau terpedaya dengan kehidupan di dunia.

Solat Gerhana Tidak Boleh Diqadhak

Waktu untuk solat sunnat gerhana bermula ketika bermulanya gerhana dan berakhir apabila matahari atau bulan muncul sepenuhnya. Sesiapa yang tidak mendirikan solat gerhana sehingga tamat tempoh tersebut, dia tidak dituntut untuk mengqadhakkannya.

Ini adalah kerana solat gerhana disyariatkan disebabkan sesuatu faktor. Justeru, apabila faktor itu sudah tiada, maka luputlah tuntutan melakukannya.

Mandi Sunnat Sempena Solat Gerhana

Disunnatkan mandi apabila ingin menunaikan solat gerhana. Inil adalah kerana sepertimana Solat Jumaat yang dilakukan secara berjemaah, solat gerhana mempunyai maksud yang sama dari segi berhimpun beramai-ramai dengan saudara-saudara seagama yang lain.

Sabda Rasulullah SAW bermaksud, “Sesiapa yang berwudhuk pada hari Jumaat, maka itu adalah amalan sunnah dan ia adalah sebaik-baik ikutan. Dan sesiapa yang mandi, maka mandi itu adalah lebih baik (afdhal).” (Riwayat al-Tirmizi)

WalLahu a’lam.

No comments: