Monday, June 28, 2010

Berkampung di Residence, UNITEN : Hari Pertama

22 Jun 2010 (Selasa)
3.40 Petang

Saya memasuki perkarangan UNITEN. Terasa seperti tersimbah aura semacam sebaik sahaja melepasi pintu masuk. Mungkin kerana tempat ini milik cerdik pandai dan golongan bijaksana. Barangkali juga ia menggamit kenangan sendiri ketika zaman bergelar mahasiswa lebih dua dekad lalu.



UNITEN atau nama sebenarnya Universiti Tenaga Nasional merupakan sebuah institusi pengajian tinggi swasta. Kampus utamanya terletak di Kajang, Selangor manakala kampus keduanya di Bandar Muadzam Shah, Pahang. Mula beroperasi pada tahun 1976 sebagai Institut Latihan Sultan Ahmad Shah (ILSAS), UNITEN merupakan milik penuh Tenaga Nasional Berhad iaitu syarikat utiliti utama negara dan terbesar di Asia Tenggara. Antara program yang ditawarkan ialah kejuruteraan, teknologi maklumat dan sains komputer.

So, untuk adik-adik yang masih memilih-milih universiti, bolehlah masukkan UNITEN di dalam senarai.

3.45 Petang

Saya sampai di Hotel Residence. Tak tahulah orang lain, tetapi bagi saya yang kali pertama menjejakkan kaki di hotel ini, saya sedikit terpinga-pinga : ”Ni lobi ke apa ye?” Menggunakan tinted glass, lobi ini tiada langsung petunjuk (seperti papantanda, bunga atau lapik kaki ”welcome”) mengisytiharkan bahawa ia adalah lobi sehinggalah kita menolak daun pintunya...

Waaaaah ....


Lobinya berkonsep moden, luas dan simple. Urusan di kaunter cepat. Sebut sahaja nama dan jabatan, terus dapat kunci bilik..Kira cekaplah.

Bilik okay, kemas dan bersih. Semua ada – aircond yang individually controlled, telefon IDD, televisyen warna dengan saluran astro, kemudahan membuat teh dan kopi, peti ais mini dan sejadah. (Yang terakhir ini, kena thumb up!)
Paling best dapat buah. (Diaorang tersilap letak kut ….)

No comments: