Wednesday, June 16, 2010

Cuti-cuti ke Pulau Mutiara : Hari Kedua

11 Jun 2010 (Jumaat)

9.30 Pagi
Ke Muzium Permainan …. Ini tempat idaman anak-anak saya. Saya sendiripun teruja untuk melihat macam mana roman muzium ni. Diberitakan muzium ini merupakan muzium permainan yang pertama dan terbesar di Malaysia, malah di dunia. Ia mempamerkan lebih 100,000 permainan bernilai lebih kurang RM 20 juta. Wow !!!

Berpandukan peta dan maklumat yang disediakan oleh pihak hotel, kamipun mencari lokasi muzium tersebut. Pusing tiga kali, tak jugak jumpa-jumpa. Akhirnya terpaksa tanya peta yang boleh bercakap (manusialah tu). Rupa-rupanya dekat je dengan hotel penginapan kami. (Awat tak habaq siang-siang? Dah hang tak tanya, padan muka…)

Muzium Permainan tu terletak di hadapan Copthorne Orchid Hotel di Tanjung Bungah. Memang banyak permainan di situ. Jenuhlah pulak saya memujuk anak bongsu saya yang ingatkan permainan tu boleh dibeli. Ada permainan Star Wars, Harry Potter, Lord of the Ring, Spiderman, Fantastic Four. Kartun Walt Disney tak payah ceritalah, semua ada. Yang paling mahal ialah robot Gundam setinggi 1.8 meter dari Jepun yang berharga RM 9,000. Pendek kata anak-anak puas hatilah …

2.00 Petang

Kami mengambil keputusan untuk pergi ke Balik Pulau. Di papan arah, Balik Pulau terletak 22 km sahaja daripada Batu Feringgi. Rupa-rupanya punyalah jauh. Mungkin sebab jalannya yang berliku dan sempit serta hutan di kiri kanan (Hutan simpan katakan). Terasa macam naik Cameron Highland pulak.

Balik Pulau terletak di belakang Bukit Bendera dan mengadap Lautan Hindi serta Selat Melaka. Kawasan ini pernah gempar bila dilanda ombak besar Tsunami pada 26 Disember 2004.
Dek jalannya yang bengkang bengkok, anak tekak mula rasa lain. Segalanya terubat bila kami berhenti untuk makan durian. Rasa durian tembaganya, fuh... tak terkata sedapnya. Tak percaya, tengok gambar ni :

5.00 Petang

Saya menghabiskan masa di The Palm Cafe yang terletak di aras bawah hotel, betul-betul mengadap kolam renang. Sambil melayari internet, saya memerhati anak-anak saya keluar masuk kolam. Kegembiraan mereka adalah kebahagiaan saya. Terbayang masa kecik-kecik dulu, kita tidak pernah ada peluang begitu. Bila sudah ada peluang sikit, terasa terlalu dewasa pulak nak berenang di khalayak ramai begitu!

8.00 Malam

Sekali lagi kami meronda-ronda di Pasar Malam Batu Feringgi. Kali ini kami singgah untuk makan malam di sebuah restoran makanan Arab Lubnan. Adui ... mahalnya nasi beriyani di situ. Jus buah-buahannya RM10.00 segelas! Biar betul!!! Last-last kami minum air mineral je. Di samping murah, ia baik untuk kesihatan (Ini sebab ketiga dan keempat, yang pertama bajet, yang kedua tidak logik langsung air boleh semahal itu)

Selepas makan, kami shopping sikit di gerai berhampiran. Tidak ada yang menarik perhatian nampaknya ....

10.00 Malam

Kami memerapkan diri di bilik sambil menonton Piala Dunia perlawanan pembukaan antara Afrika Selatan dan Mexico, ditemani kopi dan biskut .....

Yana Syamim said...

cute la bdk 2 org 2 :)

ummuzayd said...

Alhamdulillah, sebenarnya Allah jadikan semua kanak-kanak comel. Dia campakkan rasa sayang ke dalam hati kita supaya kita mengasihani mereka.Terima kasih sebab singgah di blog saya.