Thursday, June 17, 2010

Cuti-cuti di Pulau Mutiara : Hari Ketiga

12 Jun 2010 (Sabtu)
8.30 Pagi
Hari ketiga dan terakhir di Pulau Mutiara .... Kami sarapan di restoran hotel. Variety makanannya kira okay. Makanan kegemaran saya cereal, omlette / telur setengah masak, roti bakar dan salad, diakhiri dengan kopi kosong. Anak-anak : cereal dan jus oren.

Hajat di hati nak bermain-main di pantai selepas sarapan, tetapi disebabkan pantainya nun jauh di bawah (mesti menuruni berpuluh-puluh anak tangga untuk ke situ), terpaksalah dibatalkan begitu sahaja impian tersebut. Sebaliknya kami terus kembali ke bilik untuk berehat dan mengemas barang.

10.30 Pagi
Selamat tinggal Hotel Hydro! Selamat tinggal The Palm Cafe! Selamat tinggal Bubble Room! Nak datang lagi tak? Insya Allah, kalau ada rezeki ....

Kami singgah sebentar di Padang Kota Lama berdekatan dengan Kota Cornwallis. Kota ini didirikan pada tahun 1786 dan dinamakan sempena nama Charles Cornwallis, Gabenor Jeneral Inggeris di India ketika itu. Sayang kami tidak berkesempatan untuk melawat kota tersebut kerana perlu segera kembali ke Kuala Lumpur. Lain kali, insya Allah. (Namun, hati kami tetap terubat sebab dapat melihat laut yang terbentang luas).

Di samping pemandangan lautnya yang sangat mempesonakan, Pulau Pinang juga mempunyai kelebihan yang sangat ketara iaitu bangunan-bangunan agam tinggalan kolonial yang masih teguh berdiri dan terpelihara. Di antaranya bangunan ini :

Saya berharap, jika berpeluang lagi ke pulau ini, saya dapat melawat : Pertama : Masjid Kapitan Kling. (dibina pada tahun 1801, nama sempena nama pemimpin masyarakat Islam di Pulau Pinang ketika itu iaitu Cauder Mydin Merican yang lebih dikenali sebagai Kapitan Kling), kedua : Muzium Islam Pulau Pinang (rumah agam kepunyaan Syed Muhammad al-Attas, seorang saudagar rempah dari Aceh, dibina sekitar tahun 1860an)
2.30 Petang

Kami sudah sampai di Ulu Bernam, Selangor. Hujan sedang turun dengan lebatnya ...