Thursday, September 2, 2010

Fiqh Musafir : Puasa di Dua Negara

ISU I

Ali berada di Malaysia. Pada 1 Ogos, orang Malaysia mula berpuasa sebab nampak anak bulan. Pada 2 Ogos, Ali musafir ke Brunei. Penduduk Brunei hanya mula berpuasa pada 2Ogos sebab anak bulan tidak kelihatan di negara tersebut pada 1 Ogos.

Ali berada di Brunei sepanjang bulan Ramadhan. Pada 30 Ogos, genaplah 30 hari dia berpuasa, tetapi penduduk Brunei hanya menyambut Hariraya pada 1 September. 31 Ogos merupakan hari terakhir Ramadhan mereka.

Soalan : Apakah yang wajib dilakukan oleh Ali ?

Jawapan : Ali hendaklah terus berpuasa sepertimana penduduk Brunei sebab dia dikira sebagai orang Brunei.


ISU II

Burhan berada di Selatan Thailand. Pada 1 Ogos, penduduk Selatan Thailand tidak berpuasa sebab anak bulan tidak kelihatan. Pada 2 Ogos, Burhan musafir ke Malaysia. 2Ogos merupakan hari kedua penduduk Malaysia berpuasa tetapi ia adalah hari pertama Ramadhan untuk Burhan. Burhan berada di Malaysia sepanjang bulan Ramadhan.

Soalan : Sekiranya penduduk Malaysia menyambut hariraya pada 29 Ogos, apakah yang wajib dilakukan oleh Burhan?

Jawapan : Burhan hendaklah berhariraya bersama-sama dengan penduduk Malaysia walaupun dia baru berpuasa 28 hari. Selepas hariraya, dia wajib puasa qadha’ selama satu hari kerana jumlah hari berpuasanya tidak mencukupi 29 atau 30 hari.

Soalan : Sekiranya penduduk Malaysia menyambut hariraya pada 30 Ogos, apakah yang wajib dilakukan oleh Burhan?

Jawapan : Burhan boleh berhariraya bersama-sama dengan penduduk Malaysia kerana dia sudah berpuasa selama 29 hari. Sebulan dalam taqwim Islam ialah sama ada 29 atau 30 hari.


ISU III

Daud berada di Malaysia. Pada 30 Ogos, penduduk Malaysia menyambut hariraya. Pada petang 30 Ogos itu, Daud musafir ke Indonesia dan pada hari itu penduduk negara tersebut masih berpuasa pada hari ke 29 Ramadhan bagi mereka.

Soalan : Apakah yang wajib dilakukan oleh Daud ?

Jawapan : Daud hendaklah imsak (menahan diri) untuk baki hari tersebut.

No comments: