Wednesday, May 2, 2012

BILA ALLAH DAH SAYANG…



Bila Allah dah sayang …

1. Daripada Abu Hurairah RA katanya: Rasulullah SAW bersabda bermaksud, “Sesungguhnya Allah Ta’ala berfirman (dalam Hadith Qudsi):

Sesiapa yang memusuhi kekasih-Ku, maka Aku mengisytiharkan peperangan ke atasnya.

Dan tidaklah hamba-Ku mendekatkan diri kepada-Ku dengan sesuatu (amalan) yang lebih Aku sukai daripada amalan yang Aku telah fardhukan ke atasnya.

Dan sentiasalah hamba-Ku mendekatkan diri kepada-Ku dengan amalan-amalan sunnat (selepas amalan-amalan farhu) sehingga Aku mengasihinya.

Apabila Aku mengasihinya, Akulah pendengarannya yang dia mendengar dengannya, (Akulah) penglihatannya yang dengannya dia melihat, (Akulah) tangannya yang Dia memegang dengannya dan (Akulah) kakinya yang dengannya dia berjalan.

Dan apabila dia meminta kepada-Ku, nescaya Aku akan berikan kepadanya dan apabila dia memohon perlindungan daripada-Ku, nescaya Aku akan melindunginya.”

(Riwayat al-Bukhari)

2. Daripada Abu Hurairah RA daripada Nabi SAW, sabda baginda bermaksud, “Apabila Allah Ta’ala mengasihi seorang hamba, Dia akan menyeru kepada Jibril: Sesungguhnya Allah Ta’ala mengasihi si polan, maka hendaklah engkau mengasihinya, maka Jibrilpun mengasihinya. Kemudian Jibril menyeru pula kepada penghuni langit (para Malaikat): Sesungguhnya Allah mengasihi si polan, maka hendaklah kamu semua mengasihinya, lalu semua penghuni langit mengasihinya. Kemudian Allah menjadikannya diterima (dikasihi) di bumi.”

(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Sayangkah Allah kepada kita?

No comments: