Friday, April 20, 2012

BERSYUKUR MEMADAM TAKABBUR



“Saya memang berhak berjaya selepas usaha gigih saya yang tidak mengenal penat,” kata si polan dengan yakinnya.

“Saya paling layak untuk menerima hadiah ini kerana saya yang terbaik,” bisik hati si polan yang lain dengan bangganya.

“Kemenangan ini adalah berkat kerjasama semua,” ujar si polan ketiga, merendah diri penuh santun.

Antara ketiga-tiga respon di atas, yang manakah yang selalu terjadi kepada kita apabila kita menerima sesuatu kejayaan?

Pada tahun kelapan Hijrah, Rasulullah SAW berjaya membuka Kota Makkah, kampung halaman yang telah baginda tinggalkan sekian lama semata-mata untuk menegakkan kalimah Allah SWT. Tidak sedikit derita yang baginda tanggung dalam perpindahan ini, namun rencana Allah SWT melebihi segala-galanya.

Di Madinah Munawwarah, negara Islam yang pertama didirikan. Kota Nabi ini menyaksikan rentetan pertembungan demi pertembungan berlaku antara Muslimin dan kuffar Quraisy yang akhirnya memihak kepada orang Islam. Kejayaan ini dilengkapkan dengan penaklukan Kota Makkah. Dalam masa tidak sampai dua tahun kemudiannya, seluruh Semenanjung Tanah Arab beriman kepada Allah SWT.

Peristiwa besar ini dirakamkan di dalam Surah al-Fath. Firman Allah SWT bermaksud, “Apabila tiba pertolongan Allah dan kemenangan (menakluk Makkah), dan engkau melihat manusia masuk ke dalam agama Allah sepuak demi sepuak, maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan pohonlah keampunan-Nya. Sesungguhnya Dia Maha Penerima Taubat (hamba-Nya).”

Apakah iktibar yang dapat kita ambil daripada surah ini?

1. Kemenangan dalam apa jua perkara datang daripada Allah SWT. Segala usaha kita hanya sebagai sebab untuk meraihnya mengikut sunnatulLah. Tanggungjawab yang diletakkan di bahu kita adalah amanah dan sebagai pemegang amanah, kita wajib menunaikannya semampu terdaya. Justeru, berjaya atau tidak usaha kita bergantung kepada keizinan Allah SWT. Berapa ramai orang yang berusaha lebih kuat daripada kita, tetapi mereka tidak seberjaya kita?

2. Bertasbih dan bertahmid atas nikmat Allah SWT menyedarkan kita betapa kasih dan sayangnya Allah SWT kepada kita. Pertolongan-Nya amat dekat dan nikmat-Nya melimpahruah meskipun dalam banyak keadaan terasa kita tidak begitu layak untuk menerimanya. Firman Allah SWT bermaksud, “Dan andainya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan berdaya mengiranya.” (Surah an-Nahl, ayat 18)

3. Di akhir Surah al-Fath, Allah SWT memerintahkan kita supaya turut beristighfar dan memohon keampunan dari –Nya. Mengapa? Dia Maha Pencipta, Dia Maha Mengetahui apa yang berkecamuk di hati-hati kita. Sebelum berjaya, ada ketikanya kita berasa tidak sabar, keluh kesah, malah mungkin dihinggapi perasaan berputus harap. Apabila menerima kemenangan pula, tidak mustahil perasaan bangga dan sombong menguasai diri. Justeru, Allah SWT memerintahkan kita supaya sentiasa memohon keampunan daripada-Nya.

Ketika memasuki Kota Makkah, Rasulullah SAW membongkok di atas belakang unta baginda. Syukur baginda kepada Allah SWT atas nikmat kemenangan itu memadamkan perasaan marah kepada penduduk kota yang pernah menyakiti baginda, yang pernah mengusir baginda dan yang pernah memerangi baginda.

Jika baginda pun bersikap sedemikian, siapakah kita untuk berasa sombong dan takabbur apabila beroleh kejayaan dan kekuasaan?



No comments: