Wednesday, April 4, 2012

BAGINDA BERSAMA-SAMA KITA



Baginda pergi meninggalkan kita pada Dhuha hari Isnin, 12 Rabi’ul Awwal tahun 11 Hijrah. setelah beberapa hari gering hingga tidak berupaya mengimamkan solat berjamaah di masjid. Kesedihan menangisi pemergian baginda menggegarkan seluruh masyarakat Islam ketika itu. Mujur ada Abu Bakar as-Siddiq RA menenangkan: “Sesiapa yang menyembah Muhammad, ketahuilah bahawa baginda telah mati. Sesiapa yang menyembah Allah, sesungguhnya Dia kekal hidup dan tidak akan mati.”

1422 tahun berlalu. Rasulullah SAW sudah lama wafat. Susuk tubuh baginda tidak lagi bersama-sama kita. Apa yang tinggal hanya maqam baginda yang mulia, nun di Madinah al-Munawwarah, sebagai tanda baginda telah kembali ke rahmatulLah.

Sebenarnya hubungan kita dengan baginda tidak pernah terputus. Kita berpisah secara fizikal sahaja, Namun, selagi kita beriman dan yakin bahawa baginda dan risalah baginda adalah benar, baginda akan terus bersama-sama kita hingga ke akhir zaman. Al-Quran dan al-Sunnah yang baginda wariskan umpama tangan baginda yang selamanya akan membimbing kita ke arah kebaikan hakiki.

Demi menyuburkan hubungan ini, marilah kita sama-sama menjaga hak-hak Rasulullah SAW, antaranya:

1. Memperbanyakkan salawat ke atas baginda.

2. Mencintai baginda lebih daripada kita menyintai diri sendiri, anak, pasangan, harta dan manusia seluruhnya. Bukti cinta kita itu ialah dengan mematuhi baginda dengan penuh keikhlasan dan bersegera melakukan apa yang baginda sukai;

3. Memuliakan dan menghormati baginda. Usah meninggikan suara semasa berada di masjid baginda dan ketika berada di sisi maqam baginda. Beradablah ketika mendengar hadith Nabi yang mulia. Jangan sekali-kali memperikaikan sabda baginda, sebaliknya berazamlah untuk mengamalkannya.

4. Menjauhkan diri daripada menyakiti baginda termasuk mencerca ummahat al-Mukminin dan ahli al-bait kerana perbuatan tersebut menyakiti baginda.

“Ummatku, ummatku…” Itulah antara kata-kata terakhir Rasulullah SAW, tanda cintanya baginda kepada kita ummatnya. Tidakkah kita mahu menyambut cinta agung itu?

No comments: