Friday, April 6, 2012

MENCARI DAMAI




Minggu hadapan adalah cuti pertengahan penggal untuk anak-anak yang masih di bangku sekolah. Mereka pasti gembira “berehat” setelah lebih tiga bulan berulang alik ke sekolah. Bagi anak-anak yang tinggal di asrama, inilah masa untuk “balik kampung”, satu agenda yang sangat-sangat mengujakan meskipun “kampung” mereka sudah agak terkeluar daripada kategori “kampung” sebab warna-warni batu bata sudah hampir-hampir menenggelami kehijauan alam.

Mengapakah balik kampung menjadi begitu penting untuk kita? Mengapakah setiap kali hari raya atau cuti panjang, kita mesti balik kampung? Mengapakah suasana kampung mengundang damai di hati? Jawapannya ialah kerana kita kembali ke tempat asal kita. Kita mahu mencium tangan dan pipi insan yang melahirkan kita ke dunia, kita pulang ke tempat kita bermain, jatuh dan berlari. Kita kembali kepada fitrah.

Sebagaimana kita berasa damai apabila balik kampung, perasaan itu jugalah, malah jauh lebih lagi jika kita kembali kepada Allah SWT. Dahulu kita tidak ada, lalu Dia “ada”kan kita, kita di sini sebagai hamba-Nya dan pasti suatu hari nanti kita akan kembali juga kepada-Nya.

- Ketika kita menerima nikmat kegembiraan, kita kembali kepada-Nya, lantas mendatangkan damai di hati. Jiwa kita tenang, lidah tidak terlanjur mengeluarkan bicara “besar diri”.

- Ketika musibah singgah dalam hidup kita, kita kembali kepada-Nya, lantas airmata yang mengalir tidak sampai mempertikaikan taqdir, lalu kecamuk minda beransur hilang.

Dosa, kelalaian dan tenggelam dalam urusan dunia membibitkan resah dan gelisah, manakala zikrullah, solat dan majlis ilmu memercikkan kedamaian dan ketenangan. Jom, kita kembali ke asal kita dan mencari damai di sana…

No comments: