Friday, April 6, 2012

SATU HARI SATU HALAMAN



Ketenangan menjadi dambaan setiap orang daripada kita. Kita inginkan hati dan suasana yang damai, jauh daripada kegelisahan dan hiruk pikuk kehidupan. Ketenangan adalah nikmat, Beruntunglah orang yang walau diasak dengan tugas dan kesibukan sepanjang hari, hatinya sentiasa tenang dan damai. Tambah beruntung lagi jika ketenangan di hatinya dikelilingi juga oleh suasana yang damai.

Bagaimanakah kita boleh mencapai ketenangan? Sabda Rasulullah SAW bermaksud, “Tidak berkumpul sesuatu kaum (kumpulan) di dalam rumah-rumah Allah (masjid) sambil membaca kitab Allah dan saling mempelajarinya antara mereka kecuali diturunkan ketenangan atas mereka, mereka diliputi rahmat, para malaikat mengelilingi mereka dan Allah menyebut-nyebut mengenai mereka di kalangan orang di sisi-Nya.” (Riwayat Abu Daud)

Hadith di atas menyebut salah satu daripada cara untuk menggapai ketenangan iaitu dengan membaca al-Quran. Bacaan Al-Quran umpama cahaya yang menyinari hati orang yang beriman. Ia mempertautkan hubungan antara kita dengan yang menurunkannya iaitu Allah SWT. Ia menghilangkan rasa keluh kesah dan sempit dada kerana secara fitrahnya, kita akan merasa tenang apabila bersama dengan orang yang kita kasihi. Adakah di sana ada kekasih yang lebih agung daripada Allah SWT?

Rumah yang dihiasi dengan bacaan al-Quran mengundang rahmat dan kasih sayang Allah SWT. Dalam sebuah hadith lain, Rasulullah SAW menegaskan bahawa rumah yang penghuninya tidak melazimi membaca al-Quran ibarat kubur. Bayangkan suasana tanah perkuburan - sepi dan hambar. Meskipun kubur itu mungkin dihiasi dengan batu nisan dan marmar yang cantik, kecantikan itu tetap tidak mampu untuk menghilangkan suasana hakikinya – sekali lagi, sepi dan hambar.

Justeru, marilah kita sama-sama membudayakan membaca al-Quran dalam kehidupan seharian kita. Jadikanlah ia hobi dan rutin. Mulakanlah langkah pertama pada hari ini. Satu hari satu halaman, lama-lama khatam satu al-Quran.





No comments: