Wednesday, April 4, 2012

KITA MUDAH TERLUPA


“Katakanlah: Siapakah yang memberi rezeki kepada kamu dari langit dan bumi, atau siapakah yang menguasai pendengaran dan penglihatan? Dan siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup dan siapakah yang mentadbir segala urusan? Maka mereka akan menjawab: Allah! Maka katakanlah: Mengapakah kamu tidak bertakwa kepada-Nya?” (Maksud Surah Yunus, ayat 31)

Beriman bahawa hanya Allah SWT yang mencipta, memiliki dan mengurus alam ini merupakan asas pembinaan rasa penghambaan diri kepada-Nya. Pengakuan: Saya hamba Allah” sepatutnya bukan sekadar dakwaan kosong, tetapi perlu dibuktikan dengan ketundukan dan kepatuhan yang total tanpa berbelah bagi kepada-Nya.

• Ketika seorang usahawan mendapat durian runtuh dalam perniagaannya, layakkah dia mendabik dada mengatakan semua kejayaan itu adalah hasil usaha kerasnya semata-mata? Lupakah dia bahawa hanya Allah SWT yang berkuasa memberi dan menarik rezeki? Tidakkah dia mahu bersyukur?

• Ketika seorang ibu atau bapa kematian anak yang masih kecil, bolehkah dia mempersoalkan taqdir Allah SWT? Mestikah si anak yang mengiringi jenazahnya ke kubur, bukan sebaliknya? Lupakah dia bahawa diri, anak dan seluruh keluarganya adalah milik Allah SWT?

• Ketika seorang lelaki jatuh sakit dan doktor mengesahkan bahawa dia sebenarnya sihat, dia hilang punca lalu bertindak menuduh itu dan ini berdasarkan perasaan syak semata-mata. Lupakah dia bahawa hanya Allah SWT yang berkuasa memberi manfaat dan menolak mudharat?

• Ketika seorang insan berdoa siang dan malam untuk sesuatu yang amat dihajati, tetapi impiannya tidak kunjung tiba, siapakah dia untuk menafikan sifat Rahman dan Rahim Allah SWT? Lupakah dia bahawa Allah SWT Maha Mendengar doanya, lalu dia berhenti mengharap?

Kita adalah hamba dan kapasiti kita hanya untuk dimiliki, bukan memiliki. Kita lahir di dunia sebagai hamba, bukan tuan. Dan sebagai hamba, kita layak untuk diuji sama ada dalam bentuk kesenangan, kesusahan atau penangguhan yang ditetapkan sendiri oleh Allah SWT. Sesungguhnya Dia sebaik-baik Pengurus dan sebijak-bijak Pentadbir…

No comments: