Friday, April 6, 2012

KITAKAH ITU?

Kitakah itu yang apabila dua malaikat bertanya, “Siapakah Tuhan kamu? Apakah agama kamu? Siapakah nabi kamu?”, kita menjawab, “Tuhan kami Allah, agama kami Islam, Nabi kami Muhammad SAW.”

Kitakah itu yang dinyatakan oleh Rasulullah SAW dalam sabdanya bermaksud, “Sesungguhnya apabila seseorang daripada kamu meninggal dunia, maka pada waktu pagi dan petang akan dinampakkan di hadapannya tempat kediamannya. Sekiranya dia tergolong daripada kalangan ahli syurga, maka tempat kediamannya adalah dalam kalangan ahli syurga. ……. Maka dikatakan kepadanya: Inilah tempat kediaman kamu hingga Allah membangkitkan kamu pada hari Kiamat.”

Kitakah itu yang apabila dibangkitkan setelah ditiupkan sangkakala yang kedua, kita berkata sepertimana yang dirakamkan di dalam Surah Yasin, ayat 52 bermaksud, “Inilah yang dijanjikan oleh (Tuhan) yang Maha Pemurah dan benarlah para rasul.”

Kitakah itu yang apabila di Padang Mahsyar nanti, Allah SWT mengurniakan naungan kepada kita pada hari yang tiada lagi naungan kecuali naungan-Nya kerana kita adalah:

1. pemerintah yang adil; atau

2. pemuda yang hidup dalam beribadat kepada Allah; atau

3. lelaki yang hatinya terikat dengan masjid; atau

4. dua orang lelaki yang berkasih sayang kerana Allah, mereka bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah; atau

5. lelaki yang diajak oleh seorang perempuan yang berpangkat dan cantik untuk melakukan perbuatan zina, dia berkata, “Sesungguhnya aku takut kepada Allah”; atau

6. lelaki yang bersedekah, kemudian dia menyembunyikan sedekahnya itu hingga tangan kanannya tidak mengetahui apa yang disedekahkan oleh tangan kirinya; atau

7. lelaki yang mengingati Allah dalam keadaan seorang diri hingga mengalir airmatanya.

Kitakah itu yang ketika satu kumpulan manusia dihisab dengan teliti, dipersoalkan satu persatu, diminta hujah dan alasan tetapi akhirnya ditolak oleh Allah SWT, sebaliknya kita dihisab dengan hisab yang mudah, malah Allah SWT mengampunkan dosa kita lalu dijemput-Nya untuk masuk ke dalam syurga.

Kitakah itu yang diberi peluang oleh Rasulullah SAW untuk minum dari kolam baginda. Luas kolam itu kadar perjalanan satu bulan, airnya lebih putih daripada susu, baunya lebih harum daripada kasturi, alat penceduknya bertaburan seperti bintang-bintang di langit. Sesiapa yang dapat meminum airnya, dia tidak dahaga buat selama-lamanya.

Kitakah itu apabila amalan diletakkan di neraca timbangan, timbangan amalan baik kita lebih banyak berbanding amalan buruk.

Kitakah itu yang melalui titian (sirat) secepat bintang yang jatuh, atau secepat angin yang bertiup, atau secepat kerlipan mata atau separuh berlari.

Kitakah itu? Alangkah ruginya andai itu bukan kita…



No comments: